Velike zasluge za takvu saradnju ima Italijanska agencija za spoljnu trgovinu (ITA) koja u Srbiji posluje već 22 godine i predstavlja sponu između italijanskih kompanija i svih relevantnih aktera na srpskom tržištu. ITA organizuje i brojne susrete, događaje i sastanke kako bi što više povezala tržište Italije i Srbije, a među njima su i sajamske posete. Upravo predstojeća poseta naše redakcije najvećem sajmu keramike na svetu u Bolonji - CERSAIE 2019, bila je povod da razgovaramo sa direktorkom beogradske kancelarije Italijanske agencije za spoljnu trgovinu Marinom Skonjamiljo.
Za čitaoce KućeStil posebno je interesantan aspekt saradnje koji se odnosi na čuveni italijanski dizajn u industriji nameštaja i proizvoda za opremanje enterijera. Koliko je taj aspekt privredne saradnje razvijen u Srbiji u ovom trenutku i da li postoji prostora za dalje unapređenje u toj oblasti?
Glavni cilj je promocija italijanske industrije tog sektora, posebno u pogledu širenja najmodernijih italijanskih tehnologija i dizajna u Srbiji, i kroz ekonomske misije italijanskih kompanija, podsticanje ne samo razvoja komercijalnih odnosa, već́ i raznih oblika industrijske saradnje.
Međutim, nakon poteškoća sa kojima su se susrela poslednjih godina, domaća preduzeća su počela da modernizuju deo proizvodne opreme, posebno u srednjim i velikim kompanijama, pa su uvele mašine za numeričku kontrolu i upotrebu CAD i CAM tehnologija.
Zbog toga postoje značajne mogućnosti za komercijalnu i industrijsku saradnju, kako kroz obradu trećih proizvođača (proizvodnja poluproizvoda i komponenti, usluge sušenja, tokarenje, itd.), tako i kroz osnivanje italijansko-srpskih zajedničkih poduhvata ili direktne italijanske investicije povezane s novim proizvodnim i tehnološkim procesima.
"Made in Italy" potpis je na srpskom tržištu, baš kao i širom sveta, svojevrsna garancija kvaliteta vrhunskog dizajna i gotovo da nema značajnog objekta u našoj zemlji čiji enterijer bar delom nije opremljen nekim italijanskim proizvodim. Koji su to italijanski proizvodi najzastupljeniji u Srbiji i šta srpski kupci najviše traže?
Mislim da su domaćim kupcima najpoznatije italijanske pločice i kupatilski nameštaj. Stoga mnogi srpski uvoznici, arhitekti i dizajneri enterijera posećuju sajam CERSAIE u Bolonji koji predstavlja veliku međunarodnu izložbu keramičkih pločica i nameštaja za kupatilo.
KućaStil će i ove godine izveštavati sa tog sajma zahvaljujući saradnji sa ITA i predstaviti srpskom tržištu najnovije trendove, dostignuća i novitete. Koliko je ovaj sajam bitan za popularizaciju italijanskih proizvoda i generalno za poslovnu saradnju?
Kupci u Srbiji su oduvek cenili italijanske pločice i kupatilski nameštaj, a najbolje svetske kompanije koje proizvode materijale za oblaganje površina i kupatilski nameštaj izabrale su CERSAIE kao mesto na kojem će svetu predstaviti najbolje iz svoje proizvodnje, kao i mesto susreta s međunarodnim kupcima. Stoga je više od 112.000 profesionalaca iz sveta trgovine, dizajna i opremanja izabralo CERSAIE da posluje, da bude u toku i da se povezuje sa partnerima. Trenutni ekonomski uslovi utiču na buduću potražnju na tržištu, ali za "Made in Italy" proizvode uvek će biti mesta.
Koliko su danas upravo ovakvi događaji značajni za privrednu saradnju dve zemlje, za povezivanje investitora i kompanija, ali i za lansiranje novih trendova?
Međunarodni sajmovi predstavljaju deo industrije poslovnih događaja. U zemlji se zna da su poslovni događaji važni pokretači nacionalne ekonomije koji doprinose trgovinskim saradnjama i dobijanju investicija, razvoju inovacija, otvaranju novih radnih mesta i posetama.
Njihova vrednost nadilazi industrijski sektor događaja – za mala i velika preduzeća. Ovi događaji igraju ključnu ulogu u ekonomskom prosperitetu zemlje, uključujući jačanje turizma kroz domaće i međunarodne posete (razvoju grana kao što su prevoz, hoteli, maloprodaja i restorani), olakšavajući rast malih preduzeća povezivanjem kupaca i prodavača, razmenom znanja koja vodi ka inovacijama i poslovnim saradnjama (lokalno i globalno) i pružanjem platforme za međunarodnu trgovinu i investicije. Takođe, međunarodni sajmovi su važni za pokretanje novih trendova.
Kompanije ili distributeri u Srbiji koji u svom asortimanu ili ponudi imaju italijanske proizvode ili proizvode nastale u saradnji sa italijanskim partnerima (nameštaj, keramika, moda) koriste to kao veliki adut prilikom predstavljanja kupcima u Srbiji i stiče se utisak da svi žele još više takvih proizvoda i još intenzivniju saradnju sa "Made in Italy" ili "Italian Design" proizvodima. Šta Srbija kao država može da uradi da bi se ta saradnja podigla na još viši nivo?
Na primer, jedna stvar može biti potpuna harmonizacija nacionalnih propisa o kvalitetu sa propisima EU, što uvoznicima olakšava procedure uvoza, tako da mogu ponuditi ogroman broj novih proizvoda. Ovo bi takođe otvorilo vrata srpskim izvoznicima na tržište EU.
Šta pojedinačne kompanije, distributeri, preduzetnici ili proizvođači u Srbiji mogu da urade da bi se osnažila i intenzivirala ta saradnja?
Što se tiče uvoznika i distributera, oni bi trebalo da pokušaju da bolje upoznaju italijanske dobavljače, na primer, posećujući sajmove u Italiji ili učestvujući na B2B sastancima ili radionicama u Italiji i Srbiji, koje organizuje ITA. ITA podržava razvoj poslovanja italijanskih kompanija u inostranstvu, povećava poslovne mogućnosti, poboljšava "Made in Italy" imidž, promoviše industrijsku saradnju i strana ulaganja u Italiji.
Pronađite svog italijanskog partnera je poslovni imenik sa virtuelnim izlozima kompanija "Made in Italy". Tu nudimo pregled italijanskih preduzeća, uključujući profile kompanija, slike i detalje o proizvodima, veb sajtove, poslovne predloge i kontakt informacije. Srpske kompanije koje su zainteresovane za italijanske proizvode ili traže partnerstvo sa italijanskim kompanijama, mogu pristupiti bazi podataka sa profilima, pretraživati po sektorima ili proizvodima i naći poslovnog partnera.
Da li su u planu neke nove italijanske investicije u Srbiji upravo u nekim od navedenih grana privrede?
Predstavnici kompanija "Pizzarotti" i "Belgrade Waterfront" potpisali su ugovor o izvođenju glavnih građevinskih radova na Beogradskoj kuli (Kula Beograd), najvišoj zgradi u Srbiji. Zgrada sa 40 spratova biće centralni deo "Beograda na vodi", a najviši sprat imaće najviši vidikovac u Beogradu. Glavni građevinski radovi trebalo bi da počnu u decembru.
Šta biste poručili kompanijama, investitorima, privrednicima i dizajnerima u Srbiji koji žele da postanu prepoznatljivi na tržištu upravo kao što je prepoznatljiv i potpis "Made in Italy" - šta treba da rade više, šta manje, gde možda trenutno greše?
Iako se brend "Made in Italy" obično povezuje sa najvidljivijim i najprepoznatljivijim sektorima - poput vina, hrane, nameštaja ili mode, važno je napomenuti da je Italija među najboljima u proizvodnji industrijske opreme, mašina, mašina za obradu drveta i mašina uopšte. Danas italijanska industrija koja proizvodi alatne mašine, robote i sisteme za automatizaciju ima oko 400 preduzeća i 32.000 zaposlenih za promet veći od osam milijardi evra. Italijanska industrija nalazi se na petom mestu u rangu proizvođača i na trećem mestu u izvozu (podaci za 2016. godinu). Potpis "Made in Italy" objedinjuje sve vrednosti koje italijanske proizvode čine jedinstvenim u svakom sektoru i verujem da će svaki proizvođač u svakom sektoru, bilo da je reč o mainstreamu ili nekoj specifičnoj niši, imati veliku korist od udruživanja i naglašavanja "Made in Italy" potpisa jer kompanije i potrošači tačno znaju šta on predstavlja.
Agencija ITA konstantno promoviše brend "Made In Italy", kroz poslovne događaje, radionice, specijalizovane seminare i B2B događaje, kroz kontinuirani dijalog sa lokalnim kompanijama, državnim organima i svim organizacijama koje čine srpsko industrijsko i preduzetničko tkivo, tako da učešće u pomenutim događajima, kao i neke početne smernice, sigurno će se pokazati korisnim u budućnosti. Ne bih želela da navodim neke greške, ali uopšteno govoreći – ogromnu većinu italijanskih kompanija čine mala i srednja preduzeća kojima često nedostaje infrastruktura da bi se takmičile pojedinačno na stranim tržištima, posebno ako tek počinju. U tim situacijama, kada je potrebno izdvojiti iz prilično ograničenih resursa male ili srednje kompanije, sistematski pristup može i često pravi razliku između uspešnog i neuspešnog ulaska na tržište.
Koji su vaši omiljeni italijanski proizvodi i čega se ne odričene ni u Srbiji gde radite kao direktorka beogradske kancelarije Italijanske agencije za spoljnu trgovinu?
Italijanski proizvod koji sam ponela sa sobom u Srbiju su parmezan Reggiano, maslinovo ulje, testenine, poneki komad nameštaja i naravno nešto od odeće italijanskih brendova.
Još jedan zanimljiv aspekt u vezi sa tim jesu proizvodi za opremanje enterijera. Postoji li neki prepoznatljiv italijanski komad nameštaja, model ili brend koji posebno volite ili imate u svom domu?
Da, imam "Kartell" stolicu i nekoliko proizvoda "Alessi", "Lagostina" i "Bialetti" u svojoj kuhinji.
Tagovi: